Watzie ik langs komen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van JML Vestjens - WaarBenJij.nu Watzie ik langs komen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van JML Vestjens - WaarBenJij.nu

Watzie ik langs komen

Door: Bekkerveld

Blijf op de hoogte en volg JML

04 Juli 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Ik zit weer in een taxi. Deze keer bij een katholiek. Kruis op de voorruit en de Heilige Maagd twee keer op het dashboard een keer op de asbak. Als hij meisjes voorbij rijdt zal hij naar de asbak met het prentje grijpen en naar zijn kruis. Het onderhandelen over de prijs. Hij stelt voor 100 Burr op mijn lijstje staat 5 dat is een verschil ik krijg ie prijs omlaag naar 8 enk naderhand zal blijken dat hij 80 bedoelde . Maar dit blijft nog even in de nevels van de toekomst gehuld.
Hij rijdt zeer vlot en handig. Als een aal glijdt hij tussen alle auto’s en vrachtwagens door. De weg naar de stad is niet eerder zo snel en makkelijk verlopen. Tot mijn verbazing met in de rechterhand de telefoon, met de linker aan de pook die rechts zit, met zijn knieën aan het stuur en met een gemak; Ik sta versteld. Ik kan hem vragen of hij een rijbewijs heeft. Hij zal me niet verstaan, ik twijfelde eraan dat hij dit gezegd zou hebben, niet vanwege het rijden maar zijn zeer jonge uiterlijk en het gezwaai op de jonge meisjes.
Het is weer een geweldig schouwspel Op grote steenblokken zitten schoenpoetsers naast elkaar, er tegenover op kleinere blokken zitten degene die hun schoen terpoetsing aanbieden. Er naast staat een langwerpige kist met vier vakken, voor water, voor schoensmeer, voor borstels en doeken. Iemand heeft zijn witte schoenen ter kleening aangeboden. De eigenaar wijst dat het zorgvuldiger moet op de randen waar perslot de modder zit. Hele dromme mensen flaneren langs de straat , praten gebaren of hurken rond om een houtskool vuurtje. Levendig en nog eens levendigMij chauffeur slaat plotseling een kruisteken. Wat is er aan de hand? Zijn we plotseling aan een moeilijke verkeerssituatie ontsnapt?
Even later passeren we twee kerken. Dat levert twee kruistekens op. Hier s de sleutel ven het geheim Denk overigens niet dat dit van dit houten kruistekens zijn, stijf en opgepoetst. Ook dit gaat met veel levendige charme en souplesse als zijn rijden . Hij wordt wat stugger als ik moet betalen. nee het is geen 8 birr maar 80 birr die ik moet betalen. Er is weinig taal en we komen er niet uit. Bij de instructie dat de prijs ongeveer 5 birr zou zijn heeft Racquel me zijn telefoonnummer mee gegeven. Er is ijverig overleg. Ik kan hier alleen maar de gebaren taal lezen en dan krijg ik de telefoon aan gereikt en Racquel vertelt me dat ik 80 zou betalen en de jongen brengt me voor het zelfde bedrag ook weer naar de parkeerplaats terug waar ik ben opgestapt. Hij praat en gebaart levendig op de terug weg. Toetert nu op meisjes en zegt tegen mij : School! Waarom nu wel? Hij is rijk nu dat weet hij zeker
Waar een 06 nummer al niet goed voor is.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

DERDE REIS

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2012

37 MOSKEEEN

19 Juli 2012

Met Tafari naar de stad

19 Juli 2012

TELLEN IS LEUK

18 Juli 2012

Hoe heette het vluchtelingenkamp in Asossa?

06 Juli 2012

eerste morgen
JML

Actief sinds 20 Juni 2012
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 8392

Voorgaande reizen:

16 Juni 2012 - 17 Juli 2012

DERDE REIS

Landen bezocht: