eerste morgen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van JML Vestjens - WaarBenJij.nu eerste morgen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van JML Vestjens - WaarBenJij.nu

eerste morgen

Door: Bekkerveld

Blijf op de hoogte en volg JML

06 Juli 2012 | Ethiopië, Addis Abeba



Het is 7 uur mooi weer. wat bewolkt maar uiterst prettig de mensen die hier wonen zeggen dat het koud is. Ik vind het geweldig een wat koele, prettige dag uit Nederland
Als ik in de woonkamer kom, zit Girma Tesfaye al aan de ontbijttafel! Te wachten ? Ik weet het niet. Ik zie dat Skinder Skinder is er nog niet. Hij zal later binnenkomen. Er is voor drie mensen gedekt. Girma wijst me vriendelijk een plaats tegenover hem. ik heb mijn laatste blok kaas”Old Amsterdam” meegenomen. Girma reageert enthousiast op kaas. Hij heeft drie jaar en drie maanden in Rome gestudeerd en heeft daar genoten van alle kazen van Lasagna en wijn. Hij heeft erg genoten van die tijd , heeft veel van Italie gezien als hij vrij had en tijdens de vakanties .
Ik voeg hier weer een bericht in
Hij vertelde gisteravond dat hij zondag 13 jaar priester is gewijd. Opvallend gemoedelijk indruk, relaxt. Niet vlug warmlopend voor wat dan ook denk ik. Iets heel flegmatieks. Heel donker zeker
Als hij met de rug naar het licht zit. Als ik hem later en profiel zie, ziet hij er heel streng en autoritair uit. Het verbaasde me dat dit zo ‘ntegenstelling kon zijn. Dit laatste was in het volle licht
Een paar dagen later zal ik met hem op dezelfde tijd ‘s morgens om half acht weer aan het ontbijt treffen en dan spreekt hij met een collega aan zijn linkerzijde. Ze praten dan heel zachtjes. Het is geen fluisteren, toch, ik denk als ik de taal kon verstaan dat ik kon volgen wat ze zeiden, maar ik weet niet of dat echt zo is. Mogelijk is het mijn fantasie die me vertelt dat als je altijd in een groep zit je een manier moet vinden om toch ook persoonlijk met iemand te spreken. Het is wel opvallend dat als met iemand spreek aan tafel en we zijn alleen dat het een ander gesprek is dan wanneer er anderen bij zijn. Ook dat kan ik me inbeelden Het is allemaal nieuw. Cultuur verschillen moeten zich toch ergens in uiten .
Onderwerpen van vanmorgen: Het behoren tot een minderheidsgroep. Wat vrijer zijn als je bij een diocees hoort. Een religieuze groep is anders. Waar het verschil ligt ?
Ik vroeg hem naar de overgang naar Van Ethiopië naar Rome In het gesprek met Raquel was dat traumatisch. Verbazing dat er al twee mensen naar Rome zijn geweest . Zijn er meer ?. Ik zou ook kunnen denken dat op de plaats waar ik ben geweest ze ook wat bij elkaar zitten.

Behoren bij een minderheidsgroep.
De katholieken zijn een minderheidsgroep 1% van de bevolking. Daarom kunnen zij praten met de Orthodoxen met de moslims met de protestanten. En met anderen minderheidsgroepen
Ze zijn sociaalvaardig, hebben aanzien door de ziekenhuizen en scholen, die ze hebben en exploiteren. Kunnen daardoor ook kontakten leggen met alle mogelijke verschillende groepen mensen en deze bij elkaar leggen. Ze lijden daardoor niet aan status verlies maar vermeerdering?Toch is Abba Girma ontevreden hierover Ik snap het niet
Hij is er toch ontevreden over. Hij heeft niet te zeggen. Wat zou hij graag willen zeggen, waarover?
Daar laat hij zich niet over uit.

Ik heb grote moeilijkheden met het onthouden van de namen .Op de eerste plaats ik moet ze verstaan. Dit ondervang ik voor een gedeelte door te vragen ze op te schrijven. Ook als ik het weet hoe iemand heet en het is opgeschreven de naam met een goede, met de goed klemtoon uit te spreken. Om een eenvoudige ezels brug geven die ik gebruik. Wat betreft Girma: Ik had een tante ze heette Irma. Nou het moet duidelijk zijn ik plaats daar de G voor mijn goede tante Irma dan ben ik er.
Ze vinden het leuk als je de naam onthoudt.

  • 10 Juli 2012 - 17:55

    Anneke:

    als halve digibeet ben ik er eindelijk achter hoe dit blog werkt.
    Heerlijk die beschrijvingen.
    Kijk alweer uit naar de volgende aflevering van deze continuing story!!!


  • 11 Juli 2012 - 17:51

    Frits En Riekske:

    We zijn weer bijgelezen, door logées waren we wat achterop geraakt. Het blijven interessante belevenissen voor je!
    Arm hoofd van je dat zo hard moet werken!!
    Over een week rollen je verhalen je mond uit!
    Groet uit het Heerlense van ons.

  • 14 Juli 2012 - 15:58

    Henriette:

    Hoi Jaques,

    Wat een wereld van verschil!! De enige overeenkomst met NL is misschien wel de REGEN. En ook hier gaat het leven door zoals waar dan ook ter wereld, het leven doorgaat op zijn geheel eigen wijze binnen een geografisch, cultureel en politiek kader.

    Hier: EK is voorbij. Tour de France in volle gang. Nog steeds de mond vol van crisis en de euro. Veel besproken wordt HET WEER.
    Mijn wereldje: ik vertoef veel in mijn eigen huisomgeving met veel mensen over de vloer waaronder een week lang mijn dochter en kleinzoons. Leuk, maar ook heel vermoeiend. Heb afgelopen avond/nacht wel 14 uur geslapen en lees nu je reisverslagen.

    Heel beeldend beschreven waardoor het gemakkelijk is je in te leven en je reis mee te volgen.

    Nog een paar onvergetelijke dagen onder de Ethiopische zon en een
    goede thuisreis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

DERDE REIS

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2012

37 MOSKEEEN

19 Juli 2012

Met Tafari naar de stad

19 Juli 2012

TELLEN IS LEUK

18 Juli 2012

Hoe heette het vluchtelingenkamp in Asossa?

06 Juli 2012

eerste morgen
JML

Actief sinds 20 Juni 2012
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 8380

Voorgaande reizen:

16 Juni 2012 - 17 Juli 2012

DERDE REIS

Landen bezocht: