TELLEN IS LEUK - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van JML Vestjens - WaarBenJij.nu TELLEN IS LEUK - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van JML Vestjens - WaarBenJij.nu

TELLEN IS LEUK

Door: Bekkerveld

Blijf op de hoogte en volg JML

19 Juli 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Ik ben al een keer opweggeweest om de foto’s van de verkoop aan de auto op het boek te zetten. Toen lukte dat niet. Alle mogelijk virus klachten kwamen te voorschijn. Een tweede keer heb ik een ander winkel geprobeerd. Lukte ook niet. Het was in Nekempte.
Ik weet niet of ik dit al een keer verteld heb, als je op een Chineese weg reed zat je gebeiteld . Werkelijk uitstekend. Ik heb een keer 120 km op de weg gezeten. Als ik een beetje geluk had, zat vooraan naast de chauffeur. Ik maakte in een dergelijk situatie lange reepjes papier breed voor een woord en je kon er nog streepjes achter zetten. Bijvoorbeeld schrijf ik “gaten in de weg” en dan maar turven. Nou wat denk je : “niet een “
Vrouwen met manden op het hoofd. Twee vrouwen met een kleine geit met een geel draaggeval op de rug, vier vrouwen met vier geiten. Het deed me in deze kontekst denken aan zelf lopende kruiwagentjes. Op een ander grote weg van Jimma naar Addis liepen zowel vrouwen als mannen met alle mogelijk markt materiaal op het hoofd.
Zo stonden er op de weg naar het zuiden, richting Jimma alle mogelijk kleine Moskeetjes met kleien torentjes en omdat ze van het gegalvaniseerd golfplaat gemaakt waren zouden het ook wat royaal uitgevallen schoorstenen genoemd kunnen worden. Ik vroeg me dat af in het begin maar het zag er zogoed verzorgd uit. Waar het aan lag dat het ging op vallen? soms in combinatie met een dak, dan weer met de omgeving iets, goed verzorgd en ook vaak op afstand zichtbaar, je zag ze aankomen.
Tekadu Kebede, de chauffeur ven de bisschop, begon me na verloop van tijd ook de bikken moskeetjes aan te wijzen. We hadden er 36 geteld en met nog een aantal vier van steen en in bonte kleuren geschilderd.
Ik kreeg niet de in druk, zo zag het niet uit, dat dit toeval was , zo uitgevoerd zo zorgvuldig, daar moet een plan of overtuiging achterschuil gaan.
Ik heb een aantal gefotografeerd en aanvankelijk had het ook iets beangstigens als er veel mensen in de buurt waren. Alleen al dat je die richting op liep ,was wat vreemd maar al doende heeft het nooit tot vervelendigheid geleid .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

DERDE REIS

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2012

37 MOSKEEEN

19 Juli 2012

Met Tafari naar de stad

19 Juli 2012

TELLEN IS LEUK

18 Juli 2012

Hoe heette het vluchtelingenkamp in Asossa?

06 Juli 2012

eerste morgen
JML

Actief sinds 20 Juni 2012
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 8379

Voorgaande reizen:

16 Juni 2012 - 17 Juli 2012

DERDE REIS

Landen bezocht: